ΓΕΩΛΟΓΙΑ - ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ Β΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥΚενή σελίδα

Πληκτρολογήστε το κείμενό σας εδώ...

  • Τα μαθήματα: πρόλογος, 1, 2, 3,4 και 5:
  •    ΠΡΟΛΟΓΟΣ
  • · Γιατί είναι απαραίτητο να μελετά ο άνθρωπος τη γεωγραφία;

    • Να κατανοήσουμε και να γνωρίσου με το χώρο που ζούμε.
    • Να αντιλαμβανόμαστε την αλληλεπίδραση του ανθρώπου με το περιβάλλον ( προκαλεί τεράστιες και πολύ γρήγορες αλλαγές) και τα προβλήματα που δημιουργούνται απ' αυτήν.
    • Να αναγνωρίζει και ν' αποτιμά το μέγεθος και την έκταση της επίδρασής του στο περιβάλλον.
    • Να βρει τρόπους, ώστε να συνεχιστεί η ζωή στο πλανήτη.

    · Με τι θ' ασχοληθούμε στο μάθημα της Γεωλογίας- Γεωγραφίας;

    Με την ήπειρο Ευρώπη

    Να γνωρίσουμε:

    • Το περιβάλλον και τους ανθρώπους που την κατοικούν
    • Τις ασχολίες τους και τον πολιτισμό τους

    · Ποιοι είναι οι στόχοι του μαθήματος της Γεωλογίας- Γεωγραφίας;

    • Ν' αποκτήσουν οι μαθητές τη δυνατότητα να συνεργάζονται και να εργάζονται στην τάξη με τρόπο ευχάριστο και παραγωγικό.
    • Να μάθουν πώς να ερευνούν και να μαθαίνουν.
    • Ν' αντληθούν ότι η Γεωλογία και η Γεωγραφίας υπάρχει παντού.
    • Να διευρύνουν τους ορίζοντές τους και ν' αντιληφτούν ότι οι επιστήμες αυτές σχετίζονται με την καθημερινότητα του τεχνολογικού μας πολιτισμού.

    ΜΑΘΗΜΑ 1: Οι έννοιες « γεωγραφική » και « σχετική « θέση.

    · Με ποιο τρόπο προσδιορίζεται η σχετική θέση ενός τόπου;

    · Με σημεία αναφοράς: επιλεγμένα στοιχεία του χώρου.

    · Με τα σημεία του ορίζοντα

    · Με άλλα στοιχεία, όπως κοντά, μακριά, δίπλα από, κάτω από, κ.λ.π.

    · Με την απόσταση του τόπου από το σημείο αναφορά - για μεγαλύτερη ακρίβεια .

    · Με ποιο τρόπο προσδιορίζεται η απόλυτη θέση ενός τόπου;

    • Με τη χρήση ενός συστήματος αναφοράς ( αλφαβητικό, καρτεσιανό , κ.λ.π.)

    · Με ποιο τρόπο προσδιορίζεται τη γεωγραφική θέση ( στίγμα, συντεταγμένες σημείου )ενός τόπου;

    • Με τη χρήση συστήματος αναφοράς τις γεωγραφικές συντεταγμένες ( γεωγραφικό μήκος και γεωγραφικό πλάτος).

    · Ποια είναι τα πλεονεκτήματα κάθε θέσης;

    σχετική θέση γεωγραφική θέση

    Πολλές πληροφορίες του χώρου γύρω του. Ακριβής ο προσδιορισμός.

    · Σε τι διαφέρουν η σχετική και η γεωγραφική θέση;

    σχετική θέση γεωγραφική θέση

    • Σημεία αναφοράς. Συστήματα αναφοράς.
    • Όχι ακριβής ο προσδιορισμός. Ακριβής ο προσδιορισμός.
    • Πολλές πληροφορίες του χώρου γύρω του. Όχι πληροφορίες του χώρου γύρω του.

    · Τι είναι το Παγκόσμιο Δορυφορικό Σύστημα Εντοπισμού θέσης; Από τι αποτελείται;

    • Με σημαντικό αριθμό δορυφόρων που εκπέμπουν την θέση όπου βρίσκονται.
    • Με συσκευές - δέκτες στο έδαφος.
    • Ασκήσεις: α)1 και 2 σελ.11.

    β) 1 τετράδιο εργασιών σελ. 8

    ΜΑΘΗΜΑ 2: Η σημασία της σχετικής θέσης για τους ανθρώπους.

    · Ποια είναι η χρησιμότητα της σχετικής θέσης ενός τόπου για τους ανθρώπους;

    • Στην επισήμανση των χαρακτηριστικών ενός τόπου (π.χ. το κλίμα),
    • Για τις δυνατότητες που προσφέρει στους κατοίκους του, τις οικονομικές δραστηριότητες, τη δυνατότητα ανάπτυξης, κ.λ.π..
    • Στις καθημερινές μας δραστηριότητες (πρακτική σημασία - στην καθημερινή ζωή για τη λήψη αποφάσεων).

    2. Ποια είναι η χρησιμότητα της γεωγραφικής θέσης για τους ανθρώπους;

    • Που βρίσκεται ακριβώς ένας τόπος και για τον χώρο που καταλαμβάνει μια χώρα (με τη σχετική τα θέση πληροφορούμαστε πολύ περισσότερα για αυτήν, π.χ. σχετική θέση της Ελλάδας, δες στο βιβλ. σελ. 16).
    • 3. Ασκήσεις: α)1 και 2 σελ.16.

    β) 1,2 και3, τετράδιο εργασιών σελ. 9.

    ΜΑΘΗΜΑ 3:Μελετώντας με χάρτες τη θέση της Ευρώπης στον κόσμο.

    · Τι ονομάζουμε χάρτη;

    • Απεικόνιση μιας περιοχής σε σχέδιο.

    · Ποιες πληροφορίες μας παρέχουν οι χάρτες;

    • Για τη γεωγραφική θέση των σημείων του χώρου.
    • Για τα φαινόμενα και τις λειτουργίες που συμβαίνουν στο χώρο.
    • Για τις σχέσεις μεταξύ τη της θέσης και του φαινομένου.

    · Ποιους χάρτες ονομάζουμε τοπογραφικούς ή γενικούς; Σε ποιες κατηγορίες χαρτών διακρίνονται;

    • Απεικονίζουν το φυσικό περιβάλλον ( γεωμορφολογικούς χάρτες ) και το ανθρωπογενέςπεριβάλλον ( πολιτικούς χάρτες ).

    4. Ποιους χάρτες ονομάζουμε θεματικούς ή ειδικούς; Σε ποιες κατηγορίες χαρτών διακρίνονται;

    • Παρουσιάζουν την κατανομή ενός φαινομένου (τη βροχόπτωση) με αριθμητικά δεδομένα (ποσοτικοί χάρτες) - χωρίςαριθμητικά δεδομένα ( ποιοτικοί χάρτες).

    5. Ποιες πληροφορίες μπορούμε να πάρουμε για την Ευρώπη και τη θέση, μελετώντας τους κατάλληλους χάρτες;

    • Τη γεωγραφική της θέση: εκτείνεται μεταξύ 360έως 710 βόρειο γεωγρ. πλάτος και από 90 δυτικό έως 660 ανατολικό γεωγρ. Μήκος
    • Έχει μικρή έκταση σε σχέση με τις άλλες ηπείρους.
    • Είναι συνέχεια της Ασίας από τα δυτικά της. Τα όριά της με την Ασία είναι η οροσειρά των Ουραλίων, η Κασπία θάλασσα, η οροσειρά του Καυκάσου, ο Εύξεινος Πόντος και τα στενά του Ελλησπόντου - Βοσπόρου.
    • Είναι βόρεια της Αφρικής. Τα όριά της με την Αφρική αποτελούν η Μεσόγειος θάλασσα και ο Πορθμός του Γιβραλτάρ.
    • Βρέχεται δυτικά από τον Ατλαντικό ωκεανό, που την χωρίζει από την Αμερική.
    • Στα βόρειά της βρέχεται από τον Βόρειο Παγωμένο ωκεανό.
    • Έχει κλίμα εύκρατο, γιατί απέχει αρκετά από τον Ισημερινό και τον Βόρειο πόλο.
    • Οι πιο απομακρυσμένες περιοχές της απέχουν λιγότερο από 1.000χ.λ.μ. από θάλασσα.
    • Βρίσκεται ανάμεσα Ασίας, Αφρικής και Αμερικής - είναι «σταυροδρόμι» ηπείρων.

    · Ποια συμπεράσματα βγαίνουν από τη μελέτη των χαρτών της Ευρώπης;

    • Διαθέτει πλήθος πλεονεκτημάτων για τους κατοίκους της.
    • Ασκήσεις: α)1 και 2 σελ.19.

    β) 1 και 2 τετράδιο εργασιών σελ. 10.

    ΜΑΘΗΜΑ 4: Μελετώντας με χάρτες το φυσικό περιβάλλον της Ευρώπης.

    · Ποια είναι τα γεωμορφολογικά χαρακτηριστικά ( οριζόντιος και κατακόρυφος διαμελισμός ) της Ευρώπης;

    • Είναι μια μεγάλη χερσόνησο της Ασίας _ Ευρασία.
    • Έχει πλούσιο οριζόντιο διαμελισμό:

    Έχει:

    • Μεγάλες χερσονήσους - Σκανδιναβική, Ιβηρική, Ιταλική, Βαλκανική, Γιουτλάνδης κ.ά.
    • Πλήθος κόλπων.
    • Σημαντικό αριθμό μικρών και μεγάλων νησιών - Ιρλανδία, Σαρδηνία, Κύπρος, Κρήτη, Κορσική κ.ά.
    • Αρκετές κλειστές και ανοικτές θάλασσες - Μεσόγειος θάλασσα, Βόρεια θάλασσα κ.ά.
    • Έχει πλούσιο κατακόρυφο διαμελισμό ( περιοχές με διαφορές στη μορφολογία):

    Έχει:

    • Ανατολική Ευρώπη - κυριαρχεί μια μεγάλη πεδιάδα.
    • Νότια Ευρώπη - κυριαρχούν ψηλές οροσειρές.
    • Κεντρική Ευρώπη - κυριαρχούν χαμηλά υψώματα.
    • Δυτική Ευρώπη -εκτείνεται μια στενόμακρη πεδιάδα. μέχρι την Ιβηρική χερσόνησο.
    • Σκανδιναβία και Βρετανικά νησιά - κυριαρχούν χαμηλότερα βουνά από της Νότιας Ευρώπης.
    • Διαθέτει :
    • Σημαντικό αριθμό μικρού σχετικά μήκους ποταμούς.
    • Αρκετές λίμνες μικρής έκτασης - κυρίως στη Σκανδιναβία και Βορειανατολική Ευρώπη.

    · Τι γνωρίζεις για τις δορυφορικές λήψεις της Ευρώπης;

    • Δίνεται η δυνατότητα, άμεσα στην οθόνη του υπολογιστή μας, «να ταξιδεύσουμε» πολύ γρήγορα σε μέρη που βρίσκονται πολύ μακριά από το σπίτι μας και να τα δούμε από διαφορετικές πλευρές και διαφορετικό ύψος.

    3. Ασκήσεις: 1 και 2 σελ.21.

    ΜΑΘΗΜΑ 5: Μελετώντας με χάρτες τους κατοίκους της Ευρώπης.

    · Τι είδους πληροφορίες παίρνουμε από τη μελέτη των χαρτών για τους κατοίκους της Ευρώπης και τις δραστηριότητές τους;

    • Γενικές: το επίπεδο κοινωνικής και οικονομικής ανάπτυξής τους - συσχέτιση με τους κατοίκους των άλλων ηπείρων.
    • Εξειδικευμένες: τα χαρακτηριστικά ενός φαινομένου σε συγκεκριμένη περιοχή, π.χ. η αγροτική παραγωγή στη Γαλλία.

    · Ποιες πληροφορίες παίρνουμε για τους κατοίκους της Ευρώπης;

    • Πυκνοκατοικημένη ήπειρος - ικανοποιητικό επίπεδο ζωής.
    • Ήπειρος με μικρή έκταση, σχετικά με άλλες ηπείρους - μεγάλος αριθμός κρατών.
    • Σημαντικός παράγοντας η θάλασσα για τη ζωή τους. Πολλές χώρες της βρέχονται από θάλασσα.
    • Στο περιβάλλον της είναι έντονο το ανθρωπογενές στοιχείο - έντονη αλλοίωση του φυσικού περιβάλλοντος (μεγάλες πόλεις, βιομηχανίες, τεχνικά έργα, κ.λ.π.).
    • Για τις θρησκείες, τις γλώσσες που επικρατούν κ.ά.

    3. Γενικά τι πληροφορίες μπορούμε να πάρουμε με τη χρήση των ευρωπαϊκών χαρτών;

    Να:

    • Επισημάνουμε τι υπάρχει και πού (π.χ.βοσκοτόπια).
    • Εξηγήσουμε γιατί υπάρχει εκεί.
    • Ερμηνεύσουμε τον τρόπο ( πώς ) που εμφανίζεται και εξελίσσεται ένα φαινόμενο ή λειτουργία εκεί.
    • Επιλέγουμε τις κατάλληλες κάθε φορά πληροφορίες, που μας χρειάζονται (π.χ. για την κατασκευή σιδηρόδρομου- χρήσιμες πληροφορίες είναι το ανάγλυφο, η δυνατότητα εξυπηρέτησης μεγάλου αριθμού κατοίκων κ.ά.) - διαμόρφωση επιλογών.
    • Προτείνουμε ενέργειες και λήψη αποφάσεων, που ικανοποιούν τις ανάγκες του ανθρώπου.

    4. Τελικά, πώς μπορούν να χαρακτηριστούν οι χάρτες της Ευρώπης;

    • Χρήσιμο εργαλείο για τη μελέτη του χώρου και των κατοίκων της Ευρώπης.

    5. Ασκήσεις: 1 και 2 σελ. 24.


Ιστοσελίδα με παιγνίδια γεωγραφίας : https://www.purposegames.com/game/ 

 https://www.purposegames.com/game/countries-europe-quiz 

Τα μαθήματα 6, 7,8,9,10 και 11

Για να δεις τα μαθήματα  6, 7,8,9,10 και 11, άνοιξε τα παρακάτω έγγραφα:

Για να καταλάβεις καλύτερα το μάθημα και να σου λυθούν οι απορίες, παρακολούθησε τα παρακάτω σχετικά βίντεο:

Για να πάρεις χρήσιμες πληροφορίες που θα σε βοηθήσουν να κατανοήσεις  τα μαθήματα αυτά, άνοιξε τα παρακάτω έγγραφα:  

Ερωτήσεις  για να βρεις και να μάθεις τις απαντήσεις  από το ¨Μελετώ στο σπίτι¨  κάθε μαθήματος από το 12 και έπειτα, θα τις βρεις όταν ανοίξεις τα ακόλουθα αρχεία:

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ α΄τεραμήνου 2019

Ημερ/νία: 

Β1: 17-12-2019

Β4: 17 -12-2019


ΕΞΕΤΑΣΤΕΑ  ΥΛΗ

Ενότητα 1: Οι χάρτες

Μαθήματα: 3 και τα κράτη και πρωτεύουσες της Ευρώπης από το Μάθημα 25.

Ενότητα 2: το φυσικό περιβάλλον της Ευρώπης

Μαθήματα: 6,7 και 8 



ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ β΄τεραμήνου 2020

Ημερ/νία:

Β1: 23- 3 -2020

Β4: 27 -3 -2020

ΕΞΕΤΑΣΤΕΑ ΥΛΗ

Ενότητα 2: 

Μαθήματα: 

Ενότητα 3: 

Μαθήματα: 

Υλοποιήθηκε από τη Webnode
Δημιουργήστε δωρεάν ιστοσελίδα! Αυτή η ιστοσελίδα δημιουργήθηκε με τη Webnode. Δημιουργήστε τη δική σας δωρεάν σήμερα! Ξεκινήστε